• rajib raj info@danismanim.com.tr
  • rajib raj Pazartesi-Cuma : 09:00 - 18:00




Sıkça Sorulan Sorular

Yatırım teşvik belgesi yatırımcıya, belirli muafiyetler ve destekler sağlayan belgedir. yatırım teşvik belgesi destekleri, yatırımın konusuna ve yatırım yerine göre değişkenlik gösterir. yatırım teşvik belgesi destekleri ile ilgili reform danışmanlık teşvik ekibinden çalışma talep edebilirsiniz. teşvik belgesi almadan yatırım yapmak ciddi anlamda avantajları kaybetmek anlamına gelebilir. özellikle sadece kdv bile olsa nakit avantajını kullanmak gerekir. son dönemlerde yapılan düzenlemelerle kurumlar ve gelir vergisi desteğine yüzde onbeş ilave avantaj sağlanması yatırım teşvik belgesini çok işlevsel hale getirmiştir.

yatırım teşvik belgesi kdv muafiyeti, yatırım teşvik belgesi sahibi firmaların, teşvik belgesi makine ekipman listesinde yer alan, yerli ve ithal olmak üzere alımı yapılacak makine ekipmanlarda uygulanır. makinenin durumuna göre değişkenlik gösterebilir. Ayrıca, imalat sektörü yatırım teşvik belgesi sahibi firmalarda da inşaatta kdv iadesi mümkün olabilmektedir.

yatırım teşvik belgesi desteklerinden bir tanesi de sgk teşvikidir. sigorta primi – işveren desteği ve sigorta primi işçi desteği bulunmaktadır. ancak, sigorta primi işçi desteği sadece 6. bölge ilerinde ve stratejik yatırım teşvik belgelerinde verilmektedir. yatırım teşvik belgesi sahibi firmalar, kdv gümrük vergisi gibi destekleri belge alımından itibaren kullanabilirler. ancak, sgk teşvikleri belge kapamasından sonra devreye girmektedir. sgk işveren prim payı teşviki bölgesel destek kapsamında olan bütün illerde verilmektedir. teşvik haritasına göre destek oranları değişmektedir. sgk teşviki aynı zamanda yıl ve oran sınırı bulunmaktadır. örneğin 5. bölge teşviklerinden yararlanan bir yatırımcı 7 yıl sgk teşvkinden yararlanırken, toplam sabit yatırım tutarının yüzde otuzbeşine geldiğinde bu destek durur. özellikle, personel sayısı yüksek olan, eğitim yatırımları, tekstlil yatırımları, otomotiv yatırımları için sgk teşviki çok çok değerlidir. sgk teşviki asgari ücret oranından sağlanmaktadır. yatırım teşvik belgesi alımı ve kapaması planı yapılırken personel sayısı ve yatırım tutarı göz önünde bulundurulmalıdır.

yatırım teşvik belgesi vergi indirimi desteği bölgesel desteklenen sektörler, öncelikli desteklenen 5. bölge destekleri, istanbul ili hariç olmak üzere 4. bölge orta yüksek teknoloji sınıfında desteklenen sektörler, proje bazlı teşvik belgesi ve stratejik yatırım teşvik belgelerinde verilmektedir. yatırım teşvik belgesi sahibi firmalar, kdv gümrük vergisi gibi destekleri belge alımından itibaren kullanabilirler. aynı şekilde yatırım harcaması yapılmak kaydıyla gelir yada kurumlar vergisi indirimi desteğini yatırım teşvik belgesi açık iken yani işletme dönemi diye tabir edilen dönemden başlayarak yararlanabilirler. aynı zamanda belge kapamasından sonra kalan kısım içinde yararlanabilirler. özellikle, imalat sektörü için, 2022 yılı sonuna kadar yatırıma katkı oranına yüzde onbeş ilave edilmesi çok ciddi oranda destek anlamına gelmektedir. örneğin, ankara da yatırım yapan bir gıda firması yüzde onbeş destek alacakken yüzde otuz destekten yararlanmaktadır.

Teknoloji yoğunluğu konusunda Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD) teknoloji yoğunluk tanımından yola çıkılmış olup, bu tanımlamalarda orta-yüksek ve yüksek teknoloji sınıflarında yer alan yatırımlar daha yüksek teşvik yoğunlukları ile desteklenmektedir. OECD teknoloji yoğunluk tanımına göre orta-yüksek teknolojili sanayi sınıfında yer alan ürünlerden aşağıda belirtilenlerin üretimine yönelik yatırımlar, İstanbul ili hariç olmak üzere 1 inci, 2 nci ve 3 üncü bölgelerde gerçekleştirilmeleri halinde 4 üncü bölgede uygulanan, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerde gerçekleştirilmeleri halinde ise bulunduğu bölgede uygulanan bölgesel desteklerden yararlanır. Bu fıkra kapsamında düzenlenecek teşvik belgeleri için asgari sabit yatırım tutarı 1 inci ve 2 nci bölgelerde 1 milyon TL, diğer bölgelerde 500 bin TL’dir.

Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındaki yatırımların belgede öngörülen sürede gerçekleştirilmesi esastır. Yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi hâlinde, teşvik belgesinde kayıtlı ilk sürenin yarısı kadar ek süre verilmektedir. Ancak, 9/11/2018 tarihinden önce düzenlenmiş ve ek süre almamış teşvik belgelerinin süresi 24 üncü maddenin ikinci fıkrası hükümleri çerçevesinde herhangi bir işlem yapılmaksızın teşvik belgesinde kayıtlı orijinal sürenin yarısı kadar uzatılmış sayılır.

Yatırım Teşvik Belgesi kapsamındaki destek unsurlarından yararlanan yatırım harcamaları, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının desteklerinden yararlanamaz. Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının desteklerinden yararlanılan veya yararlanılacak yatırım harcamaları için, bu Karar kapsamındaki desteklerden yararlanmak üzere Bakanlığa müracaat edilemez. Bu madde hükmüne aykırı davranılması halinde, bu Karar kapsamında yararlanılan destekler ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır. Ancak, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının sadece sübvansiyonlu kredi desteğinden yararlanan yatırımlar, bu Karar kapsamında faiz desteği dışındaki diğer destek unsurlarından yararlandırılabilirler.

Yatırım tamamlama vizesi yapılmış teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizatın, devir, satış, ihraç veya kiralanması, söz konusu yatırım mallarının teminini müteakip beş yılı doldurmuş olması hâlinde serbesttir. Tamamlama vizesi yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın beş yılını doldurmamış makine ve teçhizatın yatırımın bütünlüğünün bozulmaması kaydıyla veya bütünü ile birlikte; teşvik belgeli bir başka yatırım için devri, teşvik belgesi olmayan bir başka yatırımcıya satışı, ihracı veya kiralanması Bakanlığın iznine tabidir. İzinsiz satış gerçekleştirilmesi haline yararlanılan destekler 6183 sayılı kanun çerçevesinde geri alınır.

Bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında gerçekleştirilen yatırımların, işletmeye geçiş tarihinden itibaren asgarî beş yıl süre ile bulunduğu bölgede faaliyette bulunması gerekir. Ancak, Bakanlıktan izin alınması ve yatırım konusunun taşınılacak bölgede desteklenecek konular arasında yer alması kaydıyla diğer bölgelere taşınılabilir. Bu durumda, bulunduğu bölgeden daha az destek alan üst bölgelere, aynı bölgede bulunan OSB’den OSB dışına veya ilgili yatırım konusunun desteklenmediği bölgelere taşınmalarda, taşındığı bölgenin yararlandığı desteği aşan kısım ile taşındığı bölgede bulunmayan destekler ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır. İşletmeye geçiş tarihinden itibaren beş yıl süre ile bulunduğu bölgede faaliyette bulunan yatırımların ise diğer bölgelere taşınması serbesttir. Ancak, 05/10/2016 tarih ve 29848 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2016/9139 sayılı Karar ile 05/10/2016 tarihi itibariyle düzenlenen yatırım teşvik belgelerinde yatırıma başlama şartı kaldırılmıştır.

26/7/2017 tarih ve 30135 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklikle komple yeni, tevsi, modernizasyon ve ürün çeşitlendirme cinslerindeki yatırımların aynı il sınırları içinde olması gerektiği ve belge kapsamı yatırımın bir bölümünün organize sanayi bölgesi içinde bir bölümünün ise dışında olması durumunda, organize sanayi bölgesi dışında geçerli olan desteklerin uygulanacağı hüküm altına alınmış olup, bu çerçevede firmanın talep etmesi halinde ayın il sınırları içinde yer alan birden fazla tesiste gerçekleştirilmesi planlanan yatırımlar için tek bir teşvik belgesi düzenlenebilecektir.

Yetkilendirme işlemi tamamlandığında yetkilendirilen kişinin eposta adresine bilgilendirme mesajı gönderilmektedir. Yetkilendirme işlemi ile kişiye kullanıcı adı ve parola verilmemektedir. Yetkilendirilen kişiler Bakanlığımız web sitesinden ulaşılabilen “Yatırımcı Bilgileri Kılavuzu”nda anlatılan şekilde Edevlet üzerinden TC kimlik numarası bilgileri ile sisteme girebilmektedirler. Ancak elektronik ortamda imza atabilmesi için yetkilendirilen kişinin nitelikli elektronik imzası olması gerekmektedir.Eposta sunucu ayarları nedeniyle gönderdiğimiz epostanın ulaşmaması halinde, yetkilendirilen kişi Edevlet üzerinden sisteme girmeyi deneyerek yetkisinin tanımlanıp tanımlanmadığını kontrol edebilir